Články o kávě

Zelená káva: Genialita, nebo tahák na peníze?

Autor: Mirek Dvořák |

O zelené kávě už bezpochyby slyšel snad každý z vás. A aby taky ne – v poslední době se s ní opravdu roztrhnul pytel a řada prodejců a komerčních magazínů se předhání v tom, jaké benefity vlastně pravidelným konzumentům zelená káva přinese a proč by se už nikdy neměli vrátit ke staré a prověřené pražené kávě. V našem dnešním článku se vám ale pokusíme - nestranně a na základě vědeckých studií, vysvětlit, že všechno může být trochu jinak.

Co je zelená káva?

Na začátek by bylo dobré představit pár základních informací. Zelená káva není nic speciálního – jsou to prostě a jednoduše nepražená kávová zrna. Základní premisa vyjadřující, proč by měla být zelená káva zdravější, je založená na tom, že při pražení za vysokých teplot dochází ke zničení celé řady chemických látek. A to údajně především těch, které mají spoustu zdravotních benefitů. Typicky uváděným zástupcem je třeba kyselina chlorogenová, která prý dokáže pomoci s hubnutím. Jak si ale řekneme v dalších odstavcích, závěry vědeckých studií na toto téma nejsou ani zdaleka tak jednoznačné.

Zelená káva není nic výjimečného. Jsou to jen nepražená zrna.

Má zelená káva nějaké benefity?

Nepražená káva obsahuje zhruba stejné množství kofeinu jako ta klasická (pražená) a benefity spjaté s klasickou kávou, na kterou jsme všichni zvyklí, tudíž přináší i káva zelená. Nepražená zrna však disponují navíc i zmiňovanou kyselinou chlorogenovou. U ní vědecké studie přišly třeba na to, že může mít pozitivní vliv proti vzniku cukrovky nebo že může ovlivňovat hubnutí. Většina studií byla bohužel provedena za nejasných podmínek a navíc na myších, takže nemají tak velkou vypovídající hodnotu. A na objektivní závěry zkoumané na lidech si nejspíš budeme muset ještě nějakou chvíli počkat. Dosud provedené meta-analýzy zelenou kávu rozhodně nepovažují za kdo ví jakou genialitu a zatímco někteří lidé při jejím užívání zhubli, jiní ne.

Mám klasickou kávu vyměnit za zelenou?

Zelená káva se dnes běžně prodává ve formě doplňků stravy, které jsou dostupné nejčastěji v tabletách nebo ochucených sypkých směsích. Pokud se pro jejich užívání rozhodnete, nezapomeňte, že obsahují kofein (podle odborných zdrojů má jedna kapsle 20-50 mg tohoto stimulantu) a musíte to tedy započítat do svého denního příjmu. Ten by neměl překročit 400 mg kofeinu.

TIP: Víte, kolik kofeinu má váš oblíbený šálek kávy?

Jestli se ale rozhodnete koupit si klasickou zelenou kávu ve formě celých zrn, připravte se na to, že to žádný chuťový zážitek nebude. Připravený nápoj bude mít podobné množství kofeinu jako klasická pražená káva, ale bude podstatně hůře chutnat. I když by vás to na první pohled možná nenapadlo, chuť a vůni dostává arabika i robusta až při pražení - zelená káva tedy kávu nepřipomíná ani trochu a spíš se budete cítit, jako byste pili nějaké bylinkové drinky.

Po upražení se ze zelené kávy stane naprosto klasická káva.

Co když ji chci ochutnat?

Když už chcete zelenou kávu ochutnat, samozřejmě vám v tom nebudeme bránit. I když na ní sami (stejně tak jako vědecké studie) neshledáváme nic přehnaně atraktivního, nemá ani žádná další negativa oproti klasické tmavé kávě. Vyzkoušet ji tedy rozhodně můžete, i když my bychom doporučili spíše sáhnout po některé z pražených káv. Jestli vás zelená káva nezaujala, mrkněte spíš na náš žebříček nejlepších káv.

Vyzkoušet zelenou kávu za nejlepší cenu
Zkontrolovat cenu

 

Podobné články

Diskuze (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.