Každý měsíc přiváží výběrovou kávu z těch nejlepších evropských pražíren. Vybírá pražírny, ručí za jejich kvalitu a kávu dodává do tepla vašeho domova. „Když se naskytne příležitost, že by káva mohla chutnat zajímavě, chopíme se toho,“ říká zakladatel služby MyCoffeePack Michal Kaprál.
Zajímal jste se o kávu ještě před začátkem vašeho podnikání?
První zkušenost s kávou jsem zažil už dříve, ale před začátkem podnikání jsem byl kávový barbar. Vrcholem dobré kávy pro mě bylo cappuccino bez skořice. Začínal jsem na french pressu a sypal jsem do něj tchibo. Postupně jsem začal rozlišovat dobrou a špatnou kávu a až poté jsem se dostal k výběrové kávě.
Co vás přivedlo k myšlence rozvážet kávu z evropských pražíren?
Přivážet kávu ze zahraničních pražíren mě napadlo náhodou. Vždy jsem chtěl v něčem podnikat, a když jsem uvažoval v čem, v pravou chvíli přijel kamarád z Ameriky. Dovezl mi balíček od Mistoboxu, kde byly čtyři druhy kávy od čtyř různých pražíren. Zalíbilo se mi to natolik, že jsem si řekl, že začnu dělat to samé v Česku.
Začátek práce sám na sebe není jednoduchý. Měl jste podnikatelský plán?
Každý mi říkal, že plán je důležitý, ale já jsem typ člověka, kterého když něco napadne, jde si za tím. Sepisování podnikatelského plánu mi přišlo zbytečné. Jsem inspirován knihou od Johna Nowaka a jeho názorem, že podnikatelský plán může napsat kde kdo. Ale proč se tím zdržovat? Místo toho můžu napsat do pražírny, objednat kávu, dovézt ji sem, říct kamarádům, rozeslat ji… A když se to chytne, je to rychlejší než vymýšlení plánu.
Co vše obnáší rozvoz kávy?
Hodně stresu. Často je náročné se domluvit s pražírnami a stihnout to v časovém limitu. U nás je to nastavené tak, že do dvacátého dne v měsíci mají zákazníci možnost předplatit si kávu za výhodnější cenu. A my máme pak týden na to, abychom kávu objednali, stihli ji přebalit a poslali ji zákazníkům a kavárnám.
Jak postupujete při výběru a nákupu kávy?
Sledujeme různé soutěže, třeba mistrovství světa v pražení. Když se naskytne příležitost, že by káva mohla chutnat zajímavě, chopíme se toho. Káva nám musí chutnat a musí být aspoň nějakou dobu na trhu. Nevybíráme pražírny, které praží například pouze rok. Mohou být sice dobré, ale chceme mít jistotu, že zvládnou upražit stejně dobrou kávu i při dalším a dalším pražení. A to není už tak jednoduché.
Z jakých zemí kávu odebíráte?
Z Německa, Rakouska, Slovenska, Švédska, Norska a Dánska. Měli jsme i z Ameriky, ale ta se moc nepovedla, byla přepražená. Poprvé jsem při cuppingu viděl baristy vyplivovat kávu, protože jim nechutná. I takhle vybíráme a selektujeme dodavatele.
Jaké jsou vaše oblíbené pražírny?
Mám rád kávu od pražíren Drop Coffee a La Cabra. Vyrostli jsme na pražírně The Barne, ale bohužel po dvou letech spolupráce skončila. Mrzí nás, že se majitel rozhodl, že nebude chtít dál podporovat překupníky kávy.
Nebojíte se konkurence?
Myslím, že konkurenci v Česku moc nemáme. Kávová scéna je hodně propojená a všichni o sobě víme. U nás podobné služby nabízí ještě kluci z CoffeeToHome, ale neberu je jako konkurenci, spíš se snažíme podporovat.
Pozorujete rozdíly mezi českými a evropskými pražírnami?
Trendem ve světě je hodně světlé pražení. A mně přijde, že hodně českých pražíren praží o trochu víc než zbytek světa. Já osobně nemám moc rád pražení napůl. Světle upražená káva by měla být na filtrovanou kávu, tmavší na espresso. Kávu na espresso ani moc nenabízíme.
Máte pod sebou kosmetickou firmu. Čím se zabývá?
Oslovila nás firma Mr. Bean. Máme kávové peelingy z robusty – mandarinkové, kokosové a pro muže. Chválí si je především světlejší typy zákaznic, protože jim jemně obarví kůži. Ve světě celebrit jsou kávové peelingy hodně populární, a proto se kosmetika i u nás hodně prodává.
A otázka na závěr. Máte nějaký recept na úspěch?
Hlavně vydržet a soustředit se na svou práci. Hlavně na začátku. Když to člověk nevzdá a vydrží počáteční neúspěchy a prohry, nakonec sklidí ovoce.