Taky jste si všimli, že poslední dobou na našem malém českém trhu přibývá jedna pražírna kávy za druhou? Ano, obyčejný konzument kávového nápoje se v tom přestává orientovat. Ne všechny pražírny jsou totiž dobré. Proč tomu tak je se pokusíme odhalit v tomto článku.
Jak poznám dobrou pražírnu od špatné?
Za poslední rok se u nás a na Slovensku otevřelo 16 nových pražíren kávy a to možná nevíme o všech. Rostou jako houby po dešti. Spousta lidí myslí, že otevřít pražírnu je jednoduchá věc. Najdou prostor, koupí pražičku, mrknou na internet, jak se praží káva a za pár týdnů jejich čerstvě praženou kávu ochutnává celé město. Tak to ale úplně není. Za dobrou pražírnou stojí vždy dlouhodobé zkušenosti pražiče a spousta, opravdu spousta nedobře upražené a vyhozené kávy. Poznat dobrou pražírnu od špatné jde jen jednou cestou. Objednat si u nich kávu, ochutnat a vyhodnotit. Chápu, je to dost nákladná cesta, platit všechny ty poštovné a špatně upražené kávy. Co ale dělat, když máme touhu objevovat?
Podívejme se, jak se s tím vypořádali v zahraničí.
Ve světě běžně funguje kávové předplatné. Odborníci, baristé i kávoví nadšenci kávu ochutnají, ohodnotí a doporučí přípravu. Poté sestaví balíčky obsahující několik vybraných káv z různých lokálních pražíren a doručí je až k zákazníkovi domů. Každý měsíc tak mohou zákazníci ochutnat jinou kávu, ušetřit si starosti s výběrem a nákupem a mít jistotu, že se jim dostane jen té nejlepší kávy. Jednu takovou službu zajišťuje kanadská firma Mistobox. Původně studentský projekt vznikl s cílem přiblížit výběrovou kávu širší veřejnosti. Dnes si klade za cíl odlišit dobrou kávu od té excelentní. Každý měsíc tak jeho „kávoví šprti“ – jak nazývá své zaměstnané degustátory – ochutnávají kávy z pražíren z nejrůznějších koutů celé země. Čtyři nejlepší zahrnou do svých vlastních balíčků, které pošlou svým odběratelům v baleních buď po padesáti nebo stech gramech.
Skoro každá pražírna u nás má své kávové předplatné.
Hodně pražíren v České republice nabízí svým zákazníkům zasílání kávy formou kávového předplatného. Tato služba má své výhody, ale i nevýhody. Pokud máte pražírnu vyzkoušenou a jejich káva Vám chutná, klidně si můžete kávu předplatit. Každý měsíc na Vás pak bude čekat překvapení, co že Vám pražírna ze svého sortimentu poslala. Nevýhodou je, že předplatné je obvykle na rok a nejde zrušit. Navíc se vše musí zaplatit na rok dopředu. A co je hlavní, neumí vybírat tu správnou kávu z různých pražíren a od různých pražičů. Ale co my, kteří máme touhu objevovat pořád novou kávu z různých pražíren? Znamená to pro mě zřídit si předplatné u všech pražíren najednou? Tolik kávy přece nemůžu vypít.
Mistobox po česku?
Taky si říkáte, že by bylo pohodlné, aby někdo prověřoval pražírny, vybíral u nich kávu za nás, ručil za její kvalitu a my mohli jen v bezpečí domova ochutnávat a rozvíjet svoji chuťovou databázi? U nás jeden takový "Mistobox" existuje. Říkají si Coffee to Home a v kávě se opravdu vyznají. Chcete vědět, čím se od běžného předplatného liší?