Zobrazujeme akce z Vaší lokality: Ashburn, United States

Ze světa komoditní kávy:
Kdo ovládá trh?

V minulém článku ze světa komoditní kávy jsme si popsali burzu a to, jak na ní obchod s kávou probíhá. Dnes se podrobněji podíváme na nejvýznamnější společnosti, které dodávají spotřebitelům kávu v její finální podobě. Chcete vědět, které světové firmy prodávají nejvíce kávy? Které z nich figurují také na českém trhu a jaké české zavedené značky vlastní? Odpovědi vás možná překvapí.

Na začátku je potřeba uvést, že společnosti, které zde budou zmíněny, často nejsou zaměřeny čistě na prodej kávy. Jsou to nadnárodní koncerny o obratech v řádu miliard dolarů s divizemi, které se specializují na různé oblasti. Jejich značky dnes díky silným mediálním kampaním známe skoro všichni.

Kdo ovládá trh s kávou?13769018197065

Téměř polovina kávy, která se dostane k zákazníkovi, pochází ze závodů dvou koncernů – Nestlé a Kraft Foods (od 2012 v Evropě známý jako Mondelēz International). Když k nim připočteme podíly společností J.M. Smucker Company, Sara Lee a Tchibo, dopočítáme se k dvoutřetinové kontrole světového trhu s praženou zrnkovou a instantní kávou. Pojďme si nyní tyto hráče představit.

Švýcarská firma Nestlé je největším světovým potravinovým koncernem. Má silné pozice v oblasti snídaňových cereálií (Nesquik, Chocapic), cukrovinek (Kit Kat, Lion), výroby mléka nebo také krmiv pro zvířata (Friskies). Na trhu s kávou působí se značkami Nescafé, Nespresso a s kávovary Dolce Gusto.

Americkou společnost Kraft Foods vlastní Altria Group, do roku 2003 známá jako Philip Morris – 13769018188419jeden z největších výrobců cigaret (Marlboro, L&M). Kraft Foods vlastní takové značky jako Milka, 3-Bit, Orion, Figaro, instantní nápoje Tang nebo v USA známý fast food řetězec Taco Bell. Co se kávového průmyslu týče, vlastní Kraft Foods značky Jacobs, Maxwell House a Carte Noire.

 

Další tři do počtu

Představme si další tři silné subjekty na globálním trhu s kávou. Společnost Tchibo je svým13769033961661 způsobem přesným opakem výše uvedených společností. Je to německá rodinná firma, jež je stále vlastněná svými původními zakladateli – rodinou Herzů. Od svého vzniku se primárně zaměřuje na kávu a teprve postupem času se začala orientovat i na jiný sortiment zboží.

 

13769018188084

Sara Lee, americká společnost se sídlem v Nizozemsku, je dalším potravinovým koncernem. Pod tuto společnost patří např. čaje Pickwick. Pokud se jedná o kávy, zahrnuje značky jako Caboclo, Café do Ponto a v ČR známý Douwe Egberts.

 

 

Poslední člen „velké pětky“ – J.M. Smucker Company – je v této skupině nový. V roce 2008 odkoupil od kosmetického giganta Procter&Gamble (Ariel, Pantene, Wella) jeho vlajkové lodě v oblasti kávy – značky Folgers a Millstone.

Jak je na tom český trh?

Český trh s kávou do listopadu 1989 spadal výhradně pod kontrolu státního podniku Balírny obchodu. Prvního ledna 1991 však podnik jako takový zaniká rozkladem na dílčí společnosti. Během privatizace byly některé jeho výrobny skoupeny skupinami Tchibo (pražírna Jihlava), Sara Lee (v té době rozestavěná pražírna v Praze) a Kraft Foods (pražírna Valašské Meziříčí). Tyto skupiny na českém trhu figurují se značkami Tchibo, Jihlavanka, Davidoff Café (Tchibo), Douwe Egberds (Sara Lee), Jacobs a Dadák (Kraft Foods).

Co z toho plyne?

Skutečnost, že několik málo subjektů zaujímá na trhu s kávou tak velkou část, vytváří enormní tlak na pěstitele kávy. Pokud přicházejí na trh, kde dvě třetiny prodané kávy putuje pouze pěti nakupujícím, jsou ve velice slabé pozici. Tento nepoměr dává straně, která kávu nakupuje, velkou výhodu a ta si tak může diktovat nízké ceny.

Nesmíme zapomenout, že účel korporací je pouze jeden – generovat zisk. Pokud jsme si jako zákazníci zvykli na stabilně nízké ceny, musí zákonitě při zachování zisku přijít i snížení nákladů. S tím souvisí výše zmíněný tlak na nízké nákupní ceny nebo i jiné negativní fenomény – uniformita chutí (kávy různých značek mohou chutnat nápodobně), míchání káv z různých oblastí dohromady nebo příliš dlouhé doby skladování.
 

Zdroje:
Mezinárodní vazby obchodu s kávou v České republice a její spotřeba – Doc.Ing. Vladimír Jeníček, DrSc. (Česká zemědělská univerzita)
http://www.mondelezinternational.com
http://www.marketwatch.com/
http://www.nestle.cz/
 

Autor: Radek Zeman, externí redaktor




Komentáře ke článku
nrnjaefyh@gmail.com Odpovědět
auyhgosnmhi@gmail.com Odpovědět
Přidej vlastní komentář k článku

Přečtěte
si také

Aktuální
zprávy

El tinto – tradiční kolumbijské kafe

Kultura pití kávy v pěstitelských zemích nás může občas docela překvapit. Jakou kávu vlastně pijí Kolumbijci?

Zobrazit článek
Sdílejte kávu s přáteli
Najdete nás na facebooku
Kávové listy na Facebooku