Zobrazujeme akce z Vaší lokality: Woodbridge, United States

Matt Chitharanjan: Indická káva je podle mě podceňovaná

Festival Týden kávy přivádí každý rok zahraničního hosta ze zemí, kde se pěstuje káva. Po návštěvě z Kolumbie a Brazílie máme tentokrát jedinečnou možnost poznat blíže svět indické kávy prostřednictím Matta Chitharanjana, pražiče výběrové kávy z Indie, který se rozhodl, že si založí vlastní pražírnu a zvedne popularitu indické výběrové kávy. Kávové Listy vám s ním nabízí exkluzivní rozhovor.

 

Raději má světle praženou kávu připravenou na filtrech. Poslední dobou ale zlenivěl a pije hodně americana ze směsi z jeho pražíren a kaváren Blue Tokai. Letošní zahraniční host brněnského Týdne kávy pochází z Indie a na festival se skutečně těší. „Evropu jsem navštívil několikrát, a dokonce jsem jeden semestr studoval v Praze. Většinu těchto cest jsem ale podnikl ještě před kávovým boomem, a tak jsem zvědavý, co se v Evropě děje nyní,“ říká indický pražič.

 

Byl jste vždy milovníkem kávy nebo káva vstoupila do vašeho života až nedávno?

Mí rodiče pili vždy hodně kávy, takže doma jsem jí vyrůstal obklopen. Nicméně neřekl bych, že to bylo extra dobré kafe. Teprve když jsem se po střední škole přestěhoval do San Francisca, dostal jsem se na místa, kde se káva nabízela podle chuti. Tak jsem ji i já začal vyhledávat podle chutí a ne jen proto, aby mě udržela vzhůru. Tehdy zrovna začínala nová vlna zájmu o výběrovou kávu a já jsem chodil do míst jako Blue Bottle a Ritual. Taky doma jsem začal pražit kávu jako koníček.

 

Bylo těžké začít s podnikáním v Indii?

Myslím, že podnikat v Indii je obecně o něco složitější než na jiných místech. Na druhou stranu je tady více příležitostí. Začít s podnikáním bylo docela přímočaré, velkým problémem jsou spíše malé každodenní záležitosti jako třeba najít spolehlivého dodavatele kartonových krabic. V současnosti je pro nás největší výzvou najít lidi. Kávová kultura tady není tak rozšířená, a proto je velkou výzvou objevit personál se zájmem o práci v kávovém průmyslu, a vůbec ty, pro které je káva vášní.

 

Co vše se nyní skrývá pod značkou Blue Tokai?

Máme dvě pražičky. V Bombaji pražičku Giesen na 15 kg kávy a v Delhi Probat na 12 kg. Součástí každé pražírny je i kavárna. Jednotlivcům prodáváme kávu přes internet a pro větší odběratele existuje systém velkoobchodního prodeje. Do kaváren, restaurací a hotelů dodáváme pražená zrna a nabízíme příslušenství a školení. Skupina našich zákazníků je různorodá. Zahrnuje lidi, kteří žili v zahraničí a byli vystaveni kávové kultuře na jiných místech, stejně jako lidi, kteří už zkusili místní značky kávy a hledají něco lepšího.

 

Jaká je vize Blue Tokai?

Našim cílem je, aby jméno Blue Tokai bylo prvním, které se lidem vybaví ve spojení s kvalitní kávou v Indii. Naše značka by měla zosobňovat pečlivě vybranou kávu s původem, která je čerstvě upravená a promyšleně připravená.

 

capuchino--621x414

Zdroj: www.livemint.com

 

Co byste si přál pro Blue Tokai a možná také pro kávový svět v Indii?

Chceme, aby se kvalitní káva stala dostupnější. Většina lidí získá svou první zkušenost v kavárně spíš než nákupem přes internet, proto chceme otevřít víc kaváren, které by nebyly součástí pražíren. Největší překážkou v získání zájmu lidí je vzdělání. Plánujeme pár aktivit na našem webu, dále prezenční tréninkové programy a akce, abychom zvýšili povědomí lidí o kávě a jejich zájem o ni. Obecně si myslím, že indická káva je podceňovaná. Lidé si většinou představují, že Indie produkuje výhradně robustu. Ve skutečnosti ale existuje řada farem, na kterých se pěstuje Arabika opravdu vynikající kvality.

 

Co je specifického na indické kávě a jejím pěstování?

Indie je velkým producentem kávy robusta, přičemž značnou část produkce kupují italské pražírny a používají ji do svých směsí na espresso. Jednou zajímavou skutečností o Indii je, že až do devadesátých let musela být veškerá produkce kávy prodávána přímo státu. Neexistovaly žádné pobídky ke zlepšování kvality, protože za tu farmáři žádné příplatky nedostávali. Až v posledních dvaceti letech začalo pár farmářů z vlastní iniciativy pěstovat kvalitnější kávu a hledat vlastní zákazníky.

 

V Evropě se sice v posledních letech zvýšilo povědomí o kávě, ale naše kultura je spíš kulturou pití kávy. Ne každý zná její příběh a ekonomický význam v pěstitelských zemích. Jaký je podle vás význam kávy a dopady jejího pěstování v Indii?

Káva se v Indii pěstuje už přes čtyři sta let, zajímavé však bude sledovat, co se stane v následujících zhruba třiceti letech. V současnosti se například s ekonomickým rozvojem Indie lidé stěhují do měst a je stále těžší sehnat pracovní sílu na farmy. I přesto, že životní podmínky jsou na farmách bez diskuze lepší, lidé mají stále pocit, že potenciální příležitosti ve městech za to stojí. Další výzvou je, že většina farmářů pěstuje na farmách o malé rozloze. To ztěžuje možnosti investic do důležitých zařízení na zpracování kávy, které by zlepšily kvalitu zelené kávy a farmáři tak nedostanou víc, než cenu určenou komoditním trhem.

 

Čím je typická indická kávová kultura, respektive pití kávy?

Indie je známá jako země, kde se pije obrovské množství čaje. Pravdou je, že se tady pije víc mléka. Na severu si lidé dávají čaj, ale na jihu je velmi silná kávová kultura, která se soustřeďuje kolem pití filtrované kávy. Ta indická je vyrobena z velmi koncentrovaného výluhu a myslím, že ještě před podáváním se míchá s horkým mlékem a cukrem. Káva je často míchána s cikorkou.

 

Být dobrým pražičem vyžaduje lásku ke kávě. Co vás na ní fascinuje?

Vždy na kávě najdete něco nového, co se můžete naučit a v čem se můžete zlepšovat. Ať už se jedná o hledání kávy, pražení, brewing, zlepšování receptů, zkušenost se zákazníky nebo technologiemi, existuje celá řada aspektů podnikání, kde můžete zavádět novinky. Líbí se mi docela velká konkurence v kávovém průmyslu, takže vždy musíte posouvat své hranice, abyste nezůstali pozadu.

 

Kde získáváte největší poznatky o kávě?

Myslím, že největší poznatky mám z farem, a to je obrovská výhoda, protože u nás je relativně snadné farmy navštívit. Pole k experimentování je úžasně velké, bavíme-li se o metodách zpracování a časech. Máme štěstí, že farmy, se kterými spolupracujeme, jsou otevřené k experimentování a sami také podnikají kroky ke zlepšení procesů.

 

Pro Kávové Listy a Týden kávy zpracovala Tereza Prejdová

Tip Týdne kávy: Rádi byste Matta potkali osobně? Vyrazte na Trhy kávy 1. a 2. října, kde můžete ochutnat dokonce jeho vlastní kávu, kterou si v jedné z brněnských pražíren sám upraží. Narazit na něj však můžete i během Týdne kávy v některé ze zapojených pražíren - sledujte program Týdne kávy.

 

Vyhrajte novou knihu "U kávy o kávě a kávovinách" právě teď. Více zde:




Komentáře ke článku
StewartImigo Odpovědět
wh0cd471653 <a href=http://buypropranolol.us.org/>generic propranolol</a> <a href=http://prozac.us.org/>buy prozac</a>
Přidej vlastní komentář k článku

Přečtěte
si také

Aktuální
zprávy

Den kávy ve Zlíně už tento víkend!

Třetí ročník Dne kávy se uskuteční v rámci KávaFestu v sobotu 20. října v prostorách kongresového centra Zlín. Velký svátek milovníků kávy se letos pochlubí novými prostory i množstvím kávových zážitků.

Zobrazit článek
Sdílejte kávu s přáteli
Najdete nás na facebooku
Kávové listy na Facebooku